"Defendendo a Independencia de Timor-Leste"

"Defendendo a Independencia de Timor-Leste"

segunda-feira, 25 de junho de 2007

Perguntas no respostas ba journalists / Documento de Informação para jornalistas internacionais: Questões importantes respondidas pela FRETILIN

Vota ba FRETILIN!
Eleisaun Parlamentár 2007

"Defende indpendensia Timor-Leste nian"

Rezumu
26 Juñu 2007

Perguntas no respostas ba journalists husi FRETILIN

Tamba sa Fretilin aseita nomeia José Ramos Horta hodi troka Mari Alkatiri?

Tamba momentu ne'e nasaun iha krizi nia laran no guerra civil
besibesik hela karik Fretilin la aseita ho Presidente nia hakarak atu
propoin José Ramos Horta hanesan Primeiro Ministru. Nia laos ami nia
opsaun premeiro. Estanislau Da Silva mak ami nia opsaun premeiro tuir
fali Rui Araujo. Ami hatene ida ne'e ami nia direito ne'ebé ami nia
konstituisaun garante. Hanesan partido ho maioria iha Parlamento, ami
iha direitu atu foti xefi governu. Ami hatene katak prezidente sei la
husik ema nain rua ne'e sai Primeiru Ministru. Nia prefere liu José
Ramos Horta.

Nune'e Ramos-Horta maka sai hanesan kandidatu kompromisu ida ne'ebe
nomeadu ne'e para ita bele liu tiha hosi konfrontasaun no krize ho
Prezidente. Iha tempu ne'e ema balu dehan katak ida ne'e maka meiu
diak liu atu rezolve krize ne'e. Ita bele haree ohin katak buat ne'e
la loos. Nomeasaun Ramos-Horta nian la rezolve buat ida no nasaun ne'e
kontinua ho krize ho kestaun barak maka la rezolve. Kestaun sira ne'e
maka hanesan restaurasaun ba seguransa, lei ho orden, kestaun
petisionáriu sira nian, falha atu kaer Reinado ho Railos no mos falha
atu kria kondisaun ida para IDP sira bele fila ba uma.

Tamba sa mak tenke vota ba Fretilin?

Populasaun tenke vota ba Fretilin tamba Fretilin mak partidu ida
promove leis iha nasaun, respeito ba konstituisaun no hamrik ba
dezenvolvimento sustanibilidade baa mi nia nasaun no ami nia povu. Ami
sempre tau uluk interese Timor-Leste nian no fiar metin katak ema
Timorense, mak tenke governa sira nia rain laos ema estranjeiro.
Fetilin mos iha esperensia durante tinan 5 nia laran hala'o
governasaun ne'ebé Fretilin bele apreende husi esperensia no bele
aumenta povu nia vida.

Ami rekoñese durante tinan lima nia laran governa ami fo atensaun liu
ba kna'ar birokrasia nian nune'e bele establese instrument ne'ebé
nesesariu hodi bele serve baze administrasaun nasaun demokratiku ne'e
no buka dezenvolve ami nia rekursu. Nia rezultadu mak governu Fretilin
laiha tempu ne'ebé sufisiente atu ba distritu no sorumutu ho
populasaun sira hodi esplika politika governu nian. Governu Fretilin
mos la focus didiak ba asuntu juventude ne'ebé mak bele fo inspirasaun
no iha forsa kreativu iha sosiadade no ami simu suporta hotu husi
povu Timor-Leste. Ami hato'o deskulpa ba buat sala hirak ne'e no ami
sei apreende husi buat hirak ne'e mai oin.

Durante tinan lima governasaun ami hasoru difikuldade barak tamba osan
hirak ne'bé mak atu hala'o planu dezenvolvimentu mai husi parseiru
sira. Nune'e sira iha influencia bo'ot iha tipo investimentu ne'ebe
mak sira investe no la fo tempo baa ami hodi gasta ami nia osan barak
liu-liu iha prioridade xavi hanesan saude no edukasaun. Wainhira ita
halo komparasaun, ami nia orsamentu mak USD$85,000,000. Maibe agora
dadauk ne'e nasaun iha osan atu gasta tamba osan husi rekurso minarai
ne'ebe aumenta fundu to'o USD$327,000,000. Osamentu ne'e bele suporta
governu atu halo buat barak tan.

Hanesan ezemplo fundu dezenvolvimentu komunitariu ne'ebe foin dadauk
fo sai ona husi eis ministru Agrikultura mak agora Primeiru Ministru
Estanislau Da Silva. Liu husi fundu dezenvolvimentu komunitariu, kada
suku ida sei simu USD $10,000 husi governu atu uza vba projeitu
komunidade nian. Osan nee bele haai to'o USD$10o,000.00 tintinan ba
suku idaidak sé sira hatudu kapaidade halo gestaun didiak ba osan
hirak nee. Iha mos planu atu uza osan liu USD$ milliaun 100 ba
investimentu capital ne'ebé sei loke kampo traballo ba ema timor nain
sanulu husi atus-ida no sei aumenta sustanibilidade konstruisaun ami
nia Estrada, eskola, hospital no mos fasilidade publiku seluk-seluk
tan.

Ami mos halo progresu diak iha area saude no agrikultura. Nasaun ne'e
to'o agora seidauk iha tusan ne'ebé hetan komentariu pozitivu husi
instituisaun instituisaun multi-lateral hanesan Fundu Monetario
Internasional. Laiha tusan ne'e signifika ema TImorense iha kontrola
diak ba sira nia ekonomia.

Ami mos, dezenvolve nasaun ne'e ho forte no metin ho konsiderasaun ami
hasoru dezafiu barak durante tinan lima governasaun liu-liu ami harii
nasaun ne'e husi buat ida laiha. Governu Fretilin agora mos iha ona
esperensia durante tinan lima nia laran ne'e no ami bele apreende fali
atu bele governa efektivo liu tan no bele aumenta vida ema Timor nian
diak liu.

Tamba sa mak ita nia povu sei kiak nafatin?

Atu halakon kiak iha Timor-Leste sei lori tinan barak. Ida ne'e la'ós
katak gasta de'it osan hosi Fundu Minarai, maibé gasta osan ne'e ho
responsabilidade nune'e para ita labele monu ba deve osan ho termu
ne'ebé la di'ak. Buat ne'ebé importante liu ba ita atu hanoin maka
osan ne'e mai hosi rekursu ne'ebé la'ós renovável, nee dehan katak
bainhira ramata labele hetan fila fali. Tan ne'e maka osan ne'e balu
sei ba investe iha atividade sustentável ida no bele estimula
atividade ekonómika seluk ne'ebé bele troka fali osan ne'ebé mai hosi
rekursu la'ós renovável nian.

FRETILIN nia planu atu halakon kiak evolve hosi Plano de
Desenvolvimento Nacional ne'ebé dezenvolve liu hosi konsulta ba nasaun
tomak. Plano de Desenvolvimento Nacional ne'e nia fokus maka saúde,
agrikultura, edukasaun ho infraestrutura. Plano de Desenvolvimento
Nacional ne'e sei hamoris dezenvolvimentu ekonómiku sustentável no
ninia objetivu atu fó-kbiit ba Timor-oan sira atu tau-matan ba sira
nia an rasik no mós ukun rasi sira nia an.

Ita tenke hanoin filafali katak tentara Indonézia sira harahun tiha
ita nia infraestrutura besik hotu bainhira sira sai iha tinan 1999. No
mós durante okupasaun Indonézia nian, governu Indonézia nian lakohi fó
asesu ba Timor-oan sira iha pozisaun seniór iha planeamentu no foti
desizaun. Loos duni katak Timor-oan balu bá estuda iha li'ur, maibé
oportunidade sira ne'e limitadu. Ida ne'e hanesan planu Indonézia nian
atu taka netik dalan ba ita nia ema atu hetan edukasaun ho kualidade
nune'e atu ita bele hamriik mesak. Ita nia programa ekonómiku, hanesan
tuir Plano de Desenvolvimento Nacional, hakarak atu halakon kiak no
ajuda Timor-oan sira atu Ukun Rasik Sira nia an.

Iha tinan 1975, FRETILIN dehan ba Povu katak loron ida Timor-Leste sei
hetan ukun rasik an maibé ema barak la fiar ita. Ita mós dehan ba Povu
katak ukun rasik an la'ós fasil no sei lori tempu naruk. Ema barak
maka hatete ita katak ida ne'e sei la mai no ita mehi loromanas de'it
kona-ba ukun rasik an. Ita hatudu ona ba sira katak sira sala.

FRETILIN promete ohin katak nia sei halakon kiak no ami sei lori
benefísiu mai ita nia Povu, maibé ita sei halo ida ne'e
sustentavelmente no mós ho meius ne'ebé la kompromete ita nia
independésia ekonómika no polítika. FRETILIN iha programa atu halakon
kiak no FRETILIN komesa tiha ona implementa programa ne'e no sei
kontinua atu implementa nafatin bainhira FRETILIN manán eleisaun dala
ida tan.

Tanba sa mak ita la husik ita nia tempo iha distritu?

Harii fali nasaun ida hosi zero ne'e susar tebetebes no gasta partidu
nia tempu no rekursus tomak. Hodi kaer governu no parlamentu maka
FRETILIN konsege implementa ninia programa sira maibe ida ne'e lori
ami nia atensaun hotu durante tinan lima liu uluk. Haree fali ba
kotuk, ami haree katak tuir loloos ami tenke fó tan tempu ba distritu
sira hodi informa populasaun kona-ba ami nia programa no tau-matan mós
ba edukasaun polítika ba ami nia membru sira, liu-liu ba jerasaun
foun.

Hanesa instituisaun seluk no ema seluk, Governu FRETILIN nian hanesan
ho instituisaun sira ka ema seluk ne'ebé sei mós aprende hela kona ba
ninia papél no responsabilidade iha rai Timor-Leste independente.

Ami bele manán ka lae iha eleisaun parlamentár ne'e, partidu ne'e sei
fó prioridade ba habelar informasaun kona ba ninia programa no mós
halo esforsu boot atu fó edukasaun polítika ba ami nia membru sira.

Tamba sa mak Mari Alkatiri la kandidata a'an ba Primeiru Ministru?

Mari Alkatiri la kandidata nia an ba primeiru ministru tanba nia fiar
katak partidu ne'e tenke metin liu tan no iha lideransa ida ne'ebé
efektivu. Mari Alkatiri mós promete katak nia sei hahú promove
jerasaun foun líder sira. Ita bele hare ida ne'e hosi lista kandidatus
parlamentár ne'ebé iha kandidatu juventude barak iha lista nia leten.

Ita tenke troka konstituisaun?

Ita nia konstituisaun ne'e lei ida ne'ebé progresivu tebes iha mundo
tomak. FRETILIN fiar katak, ita nia konstituisaun ne'e diak tebes,
maibe edukasaun civika liu-liu iha ralasaun ho Konstituisaun tenke
aumenta nune'e ema Timor bele kompreende hanusa instituisaun ida bele
funsiona no mos kona-ba sira nia direitu no sira nia responsabilidade
nudar sidadaun.

Debate kona-ba troka konstituisaun tenke bazeia ba analiza nesedidade
atu responde interese nasional laos kona-ba interese individu ida ka
interese grupu. Ita nia konstituisaun fo autorizasaun ba parlamentu
atu halo revizaun liu tiha tinan 6 hodi bainhira kontituisaun hahu
moris. Ba Fretilin importante ita hotu halo reflesaun ba tamba sa mak
ita persija troka ita nia konstituisaun, liu-liu ba parte ne'ebé iha
ita nia konstituisaun ne'ebé la reflekta ona ita nia interese
nasional? Ita tenke hanoin liuliu mak ba konstituisaun ne'e hanesan
lei inan, no fo referensia ba lei seluk. No mos katak Konstituisaun
mak harii fundasaun atu formula lei seluk no fo ba ita sentidu
independensia nasaun nian. Loron-loron asuntus mosu ne'ebé ita uza
liuliu mak lei no dekretu lei ruma, ita la uza konstituisaun.

Problema ida ne'ebé povu seidauk kompreende mak poder halo desizaun
oras ne'e iha Parlamentu ho Governu nia liman, laos iha Presidente nia
liman. Ita nia konstitutisaun laos hanesan sistema Indonesia nian
ne'ebé poder iha Prezidenti nia liman. Ita nia konstituisaun halo
nune'e duni atu ditadura labele mosu fila-fali iha Timor-Leste.

Tamba sa mak Fretilin muda nia pozisaun atu hodi ba tribulan krime
funu ne'ebé akontese iha tinan 1975 no 1999? Ida ne'e signifika katak
krime funu ne'ebé involve mos Fretilin sei hodi ba tribunal?

Fretilin nia pozisaun sempre defende ba justisa no sei hodi se-se deit
mak komite iha krime funu ba tribunal no la-hare ba nia afiliasaun
politiku. Ida ne'e mak povu Timor-Leste hakarak no Fretilin sei la
muda nia pozisaun.

Fretilin sei simu rezultadu wainhira nia lakon iha eleisaun?

Sim, maibe se wainhira eleisaun ne'e lao tuir lei eleitoral, Fretilin
sei laiha razaun atu la simu rezultadu eleisaun. Ami haktuir ba
sistema demokrasia, no ho logika mak Fretilin tenke hakru'uk tuir
mekanismu ne'ebé demokratiku no universal. Ami sei bele karik hasoru
buat ruma ne'ebé mosu mak la los tuir ami nia haree iha prosesu ida
ne'e, maibe ami sei la hasoru nia rezultadu sé prosesu tomak lau tuir
lei. FRETILIN partidu ida ne'ebé sempre respeita lei no regras no
sempre hakarak promove demokrasia iha Timor-Leste.

Sé Fretilin iha keisas ruma relasaun ho rezultadu eleisaun ami sei
hato'o keisas ne'e tuir kanal instituisaun ne'ebé propriu tuir lei no
prosesu ne'ebé iha ona.
Saida mak Fretilin sei halo se Fretilin sai opozisaun?

Fretilin fiar katak rezultado eleisaun ne'e Fretilin sei manan. Ami
hakarak bele manan iha eleisaun atu nune'e ami bele ukun nasaun ida
ne'e no kontinua ho ami nia programa progresivo iha area
dezenvolvimentu social no ekonomiku. Maibe sé Fretilin sai opozisaun,
Fretilin sei focus iha restruturasaun partidu atu partidu bele lau
konstrutivu liu, sai opozisaun ida ne'ebé efektivu liu no promove
Timor-Leste nia interese, laos deit individual ka grupu nia interese.
Fretilin mos sei uza nia tempo bainhira sai hanesan opozisaun atu hahu
promove lideransa gerasaun foun ne'ebé iha eleisaun 2012 bele lori
partidu nee ba manan. Sai opozisaun ne'ebé efektivu mos buat ida mak
importante liuliu ba demokrasia nia moris.

Saida mak ami tenke vota ba eleisaun parlamentaria?

Importante tebes atu vota ba Fretilin nune'e ami bele forma nafatin
governu no kontinua ho programa-programa ne'ebé mak progresivu.

Eleisaun parlamentariu ne'e eleisaun ba partidu ida, laos ba ema
individual ida, ne'ebé bele reprezenta povu hodi formula lei hirak
ne'ebé importante liu hotu iha Parlamentu Nasional. Partidu ka
koligasaun partidus ne'ebé hetan maioria iha Parlamentu Nasional bele
harii governu no hatudu sé mak sae nudar Primeiru Ministru.

Tenke hatene katak vota ba parlamentaria laos vota ba individual maibe
vota ba ekipa ida. Fretilin fiar katak tenke ekipa ne'ebé mak diak mak
sei hodi nasaun ne'e ba oin, ho esperensia no laran luak husi
gerasaun tuan no dinamismu husi gerasaun juventude. Hanesan ezemplu
lideransa jovem ne'ebé sai importante hanesan Aniceto Guterres,
Cipriana Pereira, Arsenio Bano, Adaljiza Magno, José Reis, José Manuel
Fernandes, Hernani Coelho da Silva no seluk-seluk tan.

Lideransa partidu opozisaun balu hakarak halo povu hanoin katak
Fretilin ne'e so ema ida ka rua deit, no sira target liu ba lideransa
Fretilin. Maibe husi FRETILIN nia istória kedas ita hatene katak
Fretilin sempre hamutuk ho povo, ba povu, no laos ba ema individual
ida deit.

Tamba sa mak Reinaldo ho Railos seidauk kaer?

Relatoriu ONU nian hatutan rekomendasaun katak Reinaldo no Railos
tenke kaer no tenke prosesa tuir lei ne'ebé mak iha atu sira bele
hasoru justisa. Se-se deit mak hetan rekomendasaun atu ba hasoru
tribunal iha direito atu defende sira nia a'an iha tribunal no
Fretilin sei la intervein ho prosesu hirak ne'e.

Kona-ba alegasaun distribuisaun kilat hodi arma eskuadraun da morte
ida atu oho ninia oponente polítku sira oinsá?

Alegasaun sira ne'e falsu. Rogerio Lobato nunka fo kilat ba eskuadraun
da morte ida atu oho ninia oponente polítku sira. Tribunal de Rekursu
konfirma ida ne'e klaru liu ona. Lobato fó kilat ba grupu sivíl ida
hodi fó apoiu ba polísia. Maibe Tribunal dehan katak problema maka nia
halo distribuisaun ne'e la tuir lei loloos.

Karik loos duni katak FRETILIN arma duni eskuadraun da morte ruma,
eantaun membru FRETILIN sira tuir loloos hetan liu protesaun no ladún
hetan terus. Maibe faktus hatudu katak membru FRETILIN sira mak lakon
bo'ot hosi sira nia uma no sasan, no hetan tolok no baku liuliu ema
seluk. Sr. Railos nia alegasaun ne'e kontra fali ninia hahalok. Nia
uza fali kilat sira ne'e hodi ataka F-FDTL ne'ebé la'ós partidáriu no
ema hotu hatene nunka kontra FRETILIN. Hanu'usá maka FRETILIN atu arma
fali eskuadraun da morte ida hodi ataka fali instituisaun ida ne'ebé
nia orgullu no hamutuk ho sé nia iha istória ida ne'ebé naruk tebes?

Importante mós atu hatete lolos fila-fali katak, Rogerio Lobato nunka
hetan julgamentu ida ne'ebé justu, tanba iha kedan primeira instánsia
mídia no mós líder nasionál no rai seluk rejionál balu nian, kondena
ona nia kedas. Lobato hetan tiha ona ninia sentensa molok nia tama iha
tribunál. NGO independente balu (ezemplu hanesan JSMP), konfrma katak
Rogerio Lobato nia julgamentu sai prosesu ida ne'ebé politiku.

Ami la promove Timor-oan sira ne'ebé hela iha rai-laran durante
períodu okupasaun iha tinan 24 nia laran ka hetan edukasaun hosi
Indonézia?

Ba FRETILIN, iha Timor-Leste iha de'it ema klase rua, ema ne'ebé
sidadaun Timor-Leste nian no sira ne'ebé la'ós sidadaun Timor-Leste
nian. Ami la fihir ba sira nia orijen, sira nia istória, sira nia
religiaun ka sira nia opsaun polítika. Sira hotu iha direitu ne'ebé
hanesan no mós responsabilidade ba ida seluk. Ami sei fó ami nia apoiu
tomak ba ema sira ne'ebé servisu atu avansa interese nasionál. Sarak
sira fó sira nia fuan no laran tomak ba Timor-Leste, sira sei hetan
oportunidade hotu-hotu atu hatudu sira nia méritu. Ita ne'e rai
ki'ik-oan ida ho rekursus humanus limitadu tebetebes. Ita tenke uza
ema hotuhotu ne'ebé ita iha.

Ema barak kritika ami katak ami halo diskriminasaun. Ami husu ba ema
hotu atu fihir didi'ak administrasaun públika ne'ebé ami hari'i no imi
sei haree katak diretores barak maka la'ós membru FRETILIN nian. Haree
ba estrutura no númeru ema, no bele kompara ida ne'e ho rai sira seluk
molok hatudu liman-fuan ba ami nia defeitu oioin. Importante tebetebes
ba ema hotuhotu atu fó tulun eduka ita nia povu, laos atu tau veneno
ba ita nia povu hodi defende interese pesoál deit. Politiku hotu-hotu
tenke ia responsabilidade no Ita nia povu iha direitu hetan lider
politikus ne'ebé diak.

Ami sei moris ho reseiu ba grupu armadu. Saida maka imi sei halo hodi
estabelese seguransa no re-estabelese fali lei ho orden?

Ida ne'e faktu ida katak ita nia povu sei moris iha sirkunstánsia sira
hanesan ne'e. Ita iha UN ho ISF iha ita nia rai-laran. Sira nia papél
maka atu fó seguransa bainhira ita sei reorganiza hela ita nia
instituisaun ba defeza no seguransa. Ba ema ne'ebé kaer
responsabilidade iha seguransa, sira tenke garante seguransa didi'ak
para povu bele iha konfiansa ba sira. Iha lei no orden, ita iha
separasaun de podér entre instituisaun estadu nian. Tribunál la'ós iha
Governu nia liman, nia hanesan órgaun independente ida. Prokuradór
jerál mós la'ós iha Governu nia liman. Ita laiha mekanizmu báziku,
maibé ita nia limitasaun maka iha ita nia kapasidade atu aplika lei ho
orden hodi fó servisu ida efetivu no efisiente ba ita nia povu. Iha
mós limitasaun sira seluk hanesan juíz ho advogadu kualifikadu, no
seluk-seluk tan. Ingrediente ida seluk ne'ebé lakon hela maka
enkorajamentu no ezemplu di'ak hosi ita nia lider sira rasik.

Solusaun ba problema sira ne'e presiza asaun konsertu ida no mós
kometimentu sériu. Ita presiza atu hetan meiu atu aliña ita nia
sistema judisiáriu ho ita nia instituisaun sira ne'ebé maka aplika
lei. Ita presiza iha kapasidade persuasiva no mós koersiva. Autoridade
governu nian tenke restaura fila fali no lei no orden tenke hamriik
fila fali.


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Vote para a FRETILIN!
2007 Eleições Legislativas

"Defender a independência de Timor-Leste "
Junho 2007


Porque é que a Fretilin concordou em nomear José Ramos Horta para substituir Mari Alkatiri?


A nação estava em crise e na eminência de uma guerra civil se a Fretilin não concordasse com a exigência do Presidente de nomear José Ramos Horta como Primeiro-Ministro. Ele não foi a nossa primeira escolha - Estanislau Da Silva foi a nossa primeira escolha e Rui Araújo foi a nossa segunda escolha. Contudo, apesar de sob a Constituição, ser direito nosso, por sermos o partido com a maioria parlamentar, escolher o líder do governo, sabíamos que o Presidente não permitiria que nenhum deles se tornasse PM e que preferia José Ramos Horta.

Ramos Horta foi por isso um candidato de compromisso que foi escolhido para que pudéssemos ultrapassar o confronto e a crise com o Presidente. Ao mesmo tempo algumas pessoas diziam também que essa era a melhor maneira para resolver a crise. Podemos ver hoje qiue isso não foi o caso.

A nomeação de Ramos Horta como PM não resolveu nada e o país continua em crise, com muitas questões não resolvidas.

Estas incluem a necessidade de restaurar a segurança, a lei e a ordem, a questão dos peticionários, o falhanço em prender Reinado e Railos e o falhanço em criar as condições para os deslocados regressarem a casa.

Porque é que o povo deve votar na Fretilin?

P povo deve votar na Fretilin porque somos um partido que promove o primado da lei, o respeito pela Constituição e pelo desenvolvimento sustentável para o nosso país e para o nosso povo. Pomos sempre em primeiro lugar os interesses de Timor-Leste e acreditamos firmemente que são os Timorenses que se devem governar a si próprios e não os estrangeiros. Agora temos também a experiência dos primeiros cinco anos de governo donde podemos aprender a melhorar as vidas do povo.

Admitimos que os cinco primeiros anos de governo foram absorvidos pelo trabalho burocrático de criar os instrumentos necessários que pudessem servir como uma base para administrar democraticamente o país e angariar recursos. Como resultado o governo da FRETILIN não teve tempo suficiente para ir aos distritos encontrar-se com o povo e explicar as políticas do governo. Também não nos focámos o suficiente na juventude que é uma força inspiradora e criadora da sociedade e descurámos o apoio do povo de Timor-Leste. Pedimos desculpa destes erros e aprenderemos com eles.

Os cinco primeiros anos de governo foram difíceis porque a maioria do dinheiro do Orçamento vinha dos parceiros de desenvolvimento. Eles tinham uma grande influência nos tipos de investimento feitos e nas quantias investidas, e não nos permitiu gastar muito do nosso dinheiro excepto em prioridades chave como a saúde e a educação. Apenas para comparação, o nosso primeiro Orçamento foi de cerca de USD$85,000,000. Contudo, agora o país tem dinheiro para gastar por causa dos rendimentos dos recursos do petróleo que aumentou o Orçamento para USD$327,000,000. Um Orçamento maior permitirá que o governo faça muito mais.

Tomem o exemplo do fundo de desenvolvimento comunitário que for lançado recentemente pelo antigo Ministro da Agricultura e corrente Primeiro-Ministro Estanislau Da Silva. Sob o fundo de desenvolvimento comunitário cada Suco receberá $10,000 USD do governo para gastar em projectos comunitários. Há ainda um plano para gastar mais de US$ 100 milhões em capital de investimento que criará oportunidades de emprego para dezenas de milhares de Timorenses e melhorará substancialmente as nossas estradas, escolas, hospitais e outras instalações públicas.
Fizemos ainda bons progressos nas áreas da saúde e da agricultura. O país também não tem dívidas o que tem sido elogiado por instituições internacionais multi-laterais como o Fundo Monetário Internacional. Não ter nenhuma dívida significa que os Timorenses têm maior controlo sobre a sua economia.

Ainda, tem sido forte e firme o desenvolvimento desta nação considerando os desafios que enfrentámos na construção do país a partir do nada. O governo da FRETILIN tem também agora a experiência de cinco anos com o que pode aprender com mais eficácia e trazer melhorias reais às vidas dos Timorenses.

Porque é que o nosso povo está ainda pobre?

Levará muitos anos a erradicar a pobreza de Timor-Leste. Não é apenas uma questão de gastar o dinheiro do fundo do petróleo, mas de gastá-lo responsavelmente para que não sejamos forçados a pedir dinheiro emprestado em condições desfavoráveis. É importante lembrar que este dinheiro foi gerado por recursos não renováveis. Em resultado disso, parte do dinheiro precisa de ser investido em actividades que sejam sustentáveis e capazes de estimular a emergência de actividades económicas que substituam os fundos gerados por recursos não renováveis.

O plano da FRETILIN para erradicar a pobreza é tirado do Plano de Desenvolvimento Nacional que foi desenvolvido através de um amplo exercício de consulta à nação. O foco do Plano de Desenvolvimento Nacional é saúde, agricultura, educação e infra-estruturas. O Plano de Desenvolvimento Nacional providenciará desenvolvimento económico sustentável e o seu foco é dar capacidade aos Timorenses para cuidarem de si próprios e serem de se governar a si próprios.

Deve ser lembrado que os militares Indonésios destruíram a maioria das nossas infra-estruturas quando partiram em 1999. Também, durante a ocupação Indonésia, o governo Indonésio refreou-se activamente de dar aos Timorenses acesso a cargos de alto nível com autoridade de planeamento e de tomada de decisão. É verdade que alguns Timorenses estudaram no estrangeiro mas as oportunidades foram limitadas.

Parte da estratégia dos militares Indonésios foi prevenir que o nosso povo tivesse educação de grande qualidade para se afirmar nos seus próprios pés. O nosso programa económico, conforme está no nosso Plano de Desenvolvimento Nacional é erradicar a pobreza e ajudar os Timorense a governarem-se a si próprios.

Em 1975, a FRETILIN disse ao povo que um dia Timor-Leste seria independente e ninguém acreditou em nós. Dissemos também ao povo que isso não seria fácil e que demoraria. Muita gente disse-nos que isso não seria possível e que apenas sonhávamos com a independência.
Provámos que tinham errado.

A FRETILIN promete hoje que erradicaremos a pobreza e que traremos benefícios para o nosso povo, mas que o faremos de uma maneira sustentável e de modo que não comprometa a nossa independência económica e política. A FRETILIN tem o programa para erradicar a pobreza e começou a implementar esse programa e continuará a fazê-lo se for eleita outra vez.

Porque é que não passou mais tempo nos distritos?

Tentar construir uma nação a partir do zero é muito difícil e ocupou o tempo e os recursos do partido. É através do governo e do parlamento que a FRETILIN consegue implementar os seus programas e estes receberam a nossa atenção nos primeiros anos. Olhando agoira para trás, percebemos que devíamos ter passado mais tempo nos distritos informando o povo sobre o nosso programe e focando na educação política dos nossos membros, especialmente da geração mais jovem. O governo da FRETILIN como qualquer outra instituição e pessoa está também a aprender o seu papel e responsabilidades num Timor-Leste independente.
Se ganharmos ou não as eleições legislativas, o partido terá como prioridade disseminar a informação acerca do seu programa e fazer esforços maiores para dar educação política aos nossos membros.

Porque é que Mari Alkatiri não concorre a Primeiro-Ministro?

Mari Alkatiri não está a concorrer a Primeiro-Ministro porque acredita que o partido precisa de se reforçar, reestruturar e de uma liderança activa. Mari Alkatiri prometeu ainda que começará a promover uma nova geração de líderes. Isto pode ver-se na lista para as legislativas onde temos vários jovens membros nos lugares de cima.

Devemos mudar a Constituição?


A Constituição é uma das mais progressivas no mundo. Acreditamos que é uma Constituição muito boa, mas é preciso aumentar a educação cívica em relação com a Constituição para que os Timorenses compreendam como funcionam as instituições e também acerca dos seus direitos e responsabilidades como cidadãos.

O debate acerca de mudar a Constituição deve basear-se numa análise geral acerca da necessidade de responder ao interesse nacional e não aos interesses individuais ou de certos grupos. Na Constituição há uma provisão que autoriza o parlamento a efectuar a revisão após seis anos da sua entrada em efeito. É importante para nós reflectirmos sobre porque é que precisamos de mudar a Constituição e, em particular, que parte da constituição já não responde mais ao nosso interesse nacional.
Temos sempre de ter em mente que a Constituição é a referência para outras leis, dá a base sobre as quais outras leis no país são feitas e dá-nos o sentido de sermos um país independente. Matérias do dia-a-dia gerem-se através de leis e de decretos-leis, não pela Constituição.

Um dos problemas que o povo não entende é que a verdadeira instância da tomada de decisões é o Parlamento e o Governo, não o Presidente. Isto é diferente do sistema Indonésio onde quem tem todo o poder é o Presidente. A Constituição foi feita de uma maneira que evitasse a emergência de uma ditadura.

Porque é que a FRETILIN mudou a sua posição sobre a prossecução dos crimes de guerra cometidos entre 1975 e 1999? Significará isso que os crimes de guerra da FRETILIN neste período serão também processados?

A posição da FRETILIN foi sempre de processar quem tenha cometido crimes de guerra nesse período independentemente da sua afiliação política. É isto que o povo de Timor-Leste quer e não mudámos a nossa posição.

Aceitará a Fretilin os resultados se perder as eleições legislativas?

Sim, desde que as eleições decorram de acordo com a lei eleitoral não temos nenhuma razão para não aceitar o resultado das eleições. Subscrevemos o sistema democrático, a lógica é que nos obedeceremos aos mecanismos democráticos universais. Podemos contestar o processo mas não o resultado. Somos um partido que respeita o primado da lei e que quer promover a democracia em Timor-Leste.

Se tivermos quaisquer queixas acerca dos resultados das eleições lidaremos com elas através dos adequados canais institucionais e de acordo com a lei e processos adequados.

Que fará a FRETILIN se for para a oposição?

A FRETILIN acredita que seja qual for o resultado o partido ganhará.

É nossa preferência podermos governar o país para que possamos continuar o nosso programa progressivo para o desenvolvimento social e económico. Contudo, se formos para a oposição focar-nos-emos na reestruturação do partido e em nos tornarmos uma oposição eficaz e construtiva que promoverá os interesses de Timor-Leste não apenas os nossos interesses individuais ou de grupo. Usaremos ainda o nosso tempo na oposição para começar a promover uma nova geração de lideres que possam disputar as eleições de 2012.
É também importante para a democracia ter uma oposição eficaz.

Para o que é que estamos a votar numas eleições legislativas?

É muito importante para o povo votar na FRETILIN para que possamos formar o governo e continuar os nossos programas progressivos.

Nas eleições legislativas vota-se para um partido, não num indivíduo, que esteja melhor preparado para representar o povo no órgão supremo de fazer as leis, o Parlamento Nacional. O partido, ou a coligação de partidos que tiver a maioria de lugares no Parlamento Nacional pode formar governo e nomear o Primeiro-Ministro.

Tem de ser lembrado que a votação legislativa não é a votação para um indivíduo, mas para uma equipa de pessoas. A FRETILIN acredita que tem a melhor equipa para fazer o país andar para a frente, com a experiência e a sensatez da geração mais velha e o dinamismo e vontade da geração mais jovem. Reparem nalguns dos nossos líderes mais jovens que se estão a tornar mais proeminentes – gente como Aniceto Guterres, Cipriana Pereira, Arsénio Bano, Adalgiza Magno, José Reis, José Manuel Fernandes, Hernâni Coelho da Silva, apenas para mencionar alguns.

Alguns dos líderes dos partidos da oposição tentaram criar a percepção que a FRETILIN é apenas uma ou duas pessoas ao alvejarem os nossos líderes, contudo, sabemos da história que a FRETILIN tem sido sempre acerca do povo e para o povo e não acerca de nenhum indivíduo particular.

Porque é que Reinado e Railos não foram presos?

Reinado e Railos como outros recomendados para prossecução pelo relatório da ONU têm de ser presos e julgados de acordo com o primado da lei e processo adequado. Qualquer pessoa cuja prossecução seja recomendada tem o direito de se defender no tribunal e a FRETILIN não interferirá nesse processo.

O que há sobre alegações de distribuição de armas para armar um esquadrão de ataque para matar os seus opositores políticos?

As alegações são falsas. Rogério Lobato não armou um esquadrão de ataque para matar os seus opositores políticos e isto foi confirmado pela decisão do Tribunal de Recursos. Lobato armou civis para apoiar a polícia. O problema foi que não as armou de acordo com a lei.

Se fosse verdade que a FRETILIN tinha armado esquadrões de ataque os membros da FRETILIN teriam gozado de maior protecção e sofrido menos. O facto é que muitos membros da FRETILIN perderam as suas propriedades e foram abusados fisicamente e verbalmente. A alegação do Sr. Railos é contraditória com as suas acções. Ele usou as armas para atacar as F-FDTL que são forças armadas não partidárias e claramente não uma opositora da FRETILIN.

Como é que podia um esquadrão de ataque armado pela FRETILIN atacar instituições em que tem orgulho e com quem tem uma longa história?

É ainda importante lembrar que Lobato nunca iria ter um julgamento justo porque ele foi condenado em primeira instância pelos media e por várias figuras proeminentes nacionais e regionais. Na verdade, Lobato foi condenado antes de entrar no tribunal. O facto de o seu julgamento ter sido político foi confirmado por ONG’s independentes (um exemplo é JSMP).

Não estamos a promover Timorenses que estiveram no país durante todo o período dos 24 anos da ocupação ou que foram educados na Indonésia?

Para a FRETILIN há apenas duas classes de pessoas em Timor-Leste, nacionais Timorenses e não-nacionais Timorenses. Independentemente das suas origens, dos seus passados, das suas crenças e escolhas políticas têm os mesmos direitos e responsabilidades. Apoiamos os que trabalham para fazer avançar o nosso interesse nacional. Enquanto dedicarem as suas almas e mentes a Timor-Leste ser-lhes-á dada a oportunidade de mostrarem os seus méritos. Somos um pequeno país com recursos humanos muito limitados. Precisamos de dar bom uso ao que temos.

Muita gente critica-nos por discriminar. Pedimos que observem de mais perto o nosso serviço público e verão que muitos dos nossos directores nem sequer são membros da FRETILIN. Olhem para a estrutura e para os membros e comparem com outros países antes de apontarem defeitos. É importante para todos ajudar a educar o nosso povo e não envenenar o nosso povo em nome de ganhos individuais. Ser-se político exige responsabilidade e o povo Timorense merece políticos que sejam bons líderes.

Vivemos ainda com receio de gangs armados, o que é que vão fazer para criar segurança e re-estabelecer a lei e a ordem?


É uma realidade que o nosso povo ainda vive sob essas circunstâncias. Temos no país a ONU e a ISF cujo papel é providenciar segurança enquanto reorganizamos as nossas próprias instituições de defesa e de segurança. É necessário que os que têm responsabilidades na segurança que garantam que o povo tenha confiança neles. Em termos de lei e de ordem, temos uma separação de poder entre as instituições do Estado, sendo os tribunais e o procurador-geral independentes do Governo. Temos os mecanismos básicos, mas as nossas carências estão na capacidade de aplicar a lei e providenciar ao nosso povo um serviço de justiça efectivo e eficiente. Há muitas limitações, como juízes qualificados, advogados, etc.. Um outro ingrediente importante que falta é os nossos próprios líderes darem encorajamento e bons exemplos.

A resolução do problema exige acções concertadas e compromissos sérios. Precisamos de encontrar a maneira de alinhar o nosso sistema judiciário e as nossas instituições de aplicação da lei. Precisamos de ter capacidades de coesão e de persuasão. A autoridade do Governo precisa de ser restaurada e o primado da lei deve instalar-se.

Como irão facilitar o regresso das pessoas dos campos de deslocados para as suas casas?

O regresso dos deslocados está ligado com a restauração da segurança, da lei e da ordem. As pessoas não regressarão a casa enquanto não se sentirem seguras. A questão acerca da segurança foi discutida em cima. Se formos capazes de restaurar a segurança as pessoas nos campos de deslocados voltarão a casa. Além da questão da segurança também precisamos de pensar nas condições de vida para elas, uma vez que regressem a casa. Muitas perderam não apenas as suas propriedades mas também as suas fontes de rendimento. Esta é uma frente dupla a que precisamos de responder e um governo da FRETILIN é claro sobre o que tem intenção de fazer. A nossa abordagem não se focará apenas no regresso dessa gente a uma vida normal mas também na melhoria das suas vidas e em contribuir para reganhar a sua confiança para o primado da lei no nosso país. Encaramos com muita seriedade esta questão, e iremos fundo às raízes que estão na base deste problema. Não é apenas retórica política oportunista para ganhar as eleições.

Preparada pela FRETILIN Media para dar assistência aos jornalistas internacionais.

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